Dryneedling bij hond, paard en ruiter

Dryneedling wordt binnen de fysiotherapie toegepast om (vaak chronische) spierklachten te verbeteren. Door met een dunne acupuntuurnaald een specifieke spier aan te prikken worden spierverhardingen (myofaciale triggerpoints) snel en effectief ontspannen.

Meestal is de verbetering direct voelbaar.

Dryneedling vs acupunctuur

Behalve dat dezelfde type naalden gebruikt worden is er een verschil in visie en behandeling.

Bij klassieke acupunctuur wordt gewerkt vanuit een energetisch concept. De gedachtegang achter acupunctuur komen vanuit de Qi, meridianen en energiestroming in het lichaam. Er worden vaak meerdere naalden in het lichaam geprikt die enige tijd blijven zitten.

Bij Dryneedling wordt er gekeken naar fysiologie en biochemische processen. We richten ons specifiek op de spierverhardingen in spieren. Dit verklaringsmodel zorgt er ook voor dat dryneedling deel kan uitmaken binnen de fysiotherapeutische behandeling. Bij Dryneedling wordt gebruikt gemaakt van 1 naald tegelijkertijd waarmee specifiek een spier kortdurend wordt behandeld.

Myofaciale triggerpoint

Een spierverharding is een hard aanvoelende plek ('knoop')in een spier, die naast een lokale drukpijn, ook vaak pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken.

Klachten kunnen zich uiten door:

Pijn ter plekke in een spier met of zonder uitstraling

Bewegingsbeperkingen en /of stijfheid

Verminderde kracht bij aanspannen van de spier

Pijnklachten en pijn ontwijkend gedrag

Bij mensen:

Soms ook reacties zoals zweten, duizeligheid, licht in het hoofd, wazig zien, rillerig zijn of koude handen

De behandeling richt zich met name op die klachten waarbij spieren (vaak al langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven (en niet over gaan met andere therapievormen).

Door het gericht prikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt.

Doel is het opwekken van een zogenaamde 'local twitch respons' waarna deze spier zich meer ontspant.

Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meer spieren bij betrokken. Vaak breiden de klachten zich uit, ook langs de wervelkolom. Deze spieren worden ook mee behandeld. Vervolgens is het advies om deze spieren te stretchen en uiteindelijk de spieren weer voldoende belastbaar te maken middels oefentherapie.

De fysiotherapeut zal allereerst door intake en onderzoek proberen de klachten goed te analyseren. Door onderzoek van o.a. beweeglijkheid van gewrichten en pijnlijkheid van spieren ed wordt vastgesteld welke therapievorm het beste past bij de klachten.

Dryneedling is nooit een op zichzelf staande therapie, het wordt altijd gecombineerd met andere interventies zoals mobilisatietechnieken en oefentherapie.

Als er een spierprobleem aanwezig is wordt er gezocht naar de triggerpoints met hun druk en uitstralende pijn. Maar ook andere gebieden in het lichaam kunnen deze klachten geven en onderhouden en ook hier wordt aandacht aan besteedt. Zeer belangrijk is dat er o.a. naar de spierketens wordt gekeken en niet alleen naar 1 spier.

Voor Ruiters:

Het inbrengen van het naaldje voelt u niet of nauwelijks.

Als de spierverharding wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dat gaat zo snel, dat u meestal even schrikt, soms kan dat wat pijnlijk aanvoelen. Als u daarbij uw bekende pijn voelt, dan is de kans zeer groot dat het een positief effect oplevert. De spier wordt soepeler, de bewegelijkheid vergroot en de pijn kan al direct minder zijn.

Soms voelt u dat u het warm krijgt en zelfs een beetje gaat transpireren. Sporadisch komt het voor dat u zich een beetje naar voelt. Niet om u daar zorgen over te maken, dit verdwijnt ook snel weer.

In de eerste behandeling zullen we ons beperken in het aanprikken van meerdere spieren om even uw reactie te testen.